الاثنين، 7 نوفمبر 2011

الملاحظة ال 16 .... "بنى ادم ولا (جزمجى) " !

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ..

من أسبوع تقريباً ... , كنت قاعد على قهوة مستنى واحد صاحبى ...., فقعدت طلبت الشاى و بدأت أتأمل فى الشارع قدامى , الناس المارة , العربيات , المحلات ....

و أنا نازل بنظرى كده و جايب الصورة من فوق لتحت .. , خلاص عينى بتشوف دلوقتى "كاوتش العربيات" ...... , لقيت قدامى منظر , هو ما أوحى ليا بكتابة الملاحظة دى ..

 ! ! شفت "بنى ادم" ....... ,البنى ادم ده هو ما يطلق عليه فى مجتمعنا "جزمجى أو جزام" ... اللى بيلمع الجزم

و بصيت على الناس حواليه , اللى كانوا داخلين محلات الذهب بيشتروا ذهب و اللى كانوا بيشتروا أكل من المحل اللى على الناصية .. , و اللى كانوا فى القهوة "بيشيشوا " ..... !

و بعدين رجعت تانى بنظرى ليه , و بدأت أراقبه و هو مركز قوى فى جزمة عشان يلمعها , بس شايف فى عينيه حاجة ...

شايف إنه [[مكانش شايف الجزمة]] , إنما كان متنح , مش قادر يرفع راسه يبص على البشر دى ... , متنح و عنده بصيص من الأمل , إن حد يعدى عشان يلمعله الجزمة ... ويا سلام بقى كمان , لو اللى -إتلمعله الجزمة ده - , دفع كام جنيه من عنده !!!

حاولت فى خيالى - أعيش مكانه يوم - , تخيلت نفسى , بجيبلى فى اليوم كام ؟

عشرة جنيه صافى ؟

حاولت أتخيل لو بركب الأتوبيس ؟ ..لأ ثانية ! , هو أنا حركب الأتوبيس أبو جنيه و نص ولا أحسن أركب ميكروباص بخمسة و سبعين قرش و أنزل أتمشى الباقى ؟؟

لما أروح أجيب أكل لعيالى , هو أنا حدخل البقالة أشترى إرباع جبن مشكلة و لبن و بيض و عيش ؟

ولا لأ ثوانى , ده أنا أخرى حجيب جبنة صفيحة عشان توفر معايا , و العيش حجيبه أسمر من أبو شلن , بس لازم اصحى بدرى أقف فى الطابور و حجيب العيش ده , أخرى حاكل نص رغيف و كل عيل ياخدله نص .... أهم دول يمشونى لحد ما أجيب صافى اليوم اللى بعده

ححوش كل يوم جنيه عشان اعرف اشترى كام كيلو عدس يكفونى بقيت الشهر ((ما هو أكيد مش حفكر فى إنى حاكل كام صنف ! , أنا بس نفسى أنيم عيالى واكلين أى حاجة ))
--------------------------------------------

فجأة الراجل قام و شال حاجته ومشى , و طلعت أنا معاه من تخيلاتى دى ..........

جيه القهوجى , بيقولى , "تشرب إيه" ؟؟

فبتلقائية قولتله " شاى بحليب" ... , مترددتش فى الإجابة !

بس بعد ما طلبت , قلت أنا لو كنت عايز أطلب أى حاجة من القهوة , مكنتش ححط عامل "المبلغ" !! , أصل أخرى لما اجيب حاجة من القهوة ادفع كام يعنى 5 جنيه ؟

طب لو كان ال"بنى ادم" [المسمى جزمجى] , لو كان مكانى

كان حيجاوب بتلقائية زيى ؟

هو أصلاً كان حيطلب شاى - اللى هى أقل حاجة فى القهوة - من غير ما يتردد و يفكر هو حيعرف يروح و يأكل عياله ولا لأ ؟

و بعد شوية , رحت
Beano's Cafe

عشان عندى هناك معاد مهم مع ناس معرفمش , انا اه مش مقتنع بالأماكن دى , لكن لما قالولى نتقابل هناك مكنتش متردد برضه و مكنتش حاطط فى ذهنى عامل المبلغ

بس لما رحت هناك , شفت إزاى "تعريف الجنيه" , مختلف تماماً عن تعريف "الجنيه" عند ال"بنى ادم" .....

أكيد لو هو قاعد هناك شايف واحد بيشترى حاجة تتشرب , بعشرين جنيه , و فى الاخر يسيب نصها ....

أنا لو كنت مكانه , لو أنا ملاك , فرد فعلى حيكون على الأقل "دمعة" , لو رد فعلى طبيعى فحيكون حقد و كره ل"أصحاب الأموال" ...!!

---------------------------

المعاد كان مرتبط بموضوع "الصومال" .... !!! , اللى يودينا لوادى تانى بقى !

فإلى جانب كمية "الفقراء" أو بلاش , "الجوعى" , اللى فى بلدنا ......ففى مأساة إنسانية فى الصومال , المأساة دى مستمرة و شغالة ..

اه بنوديلهم تبرعات و ده يعنى أقل ما يمكن فعله , ولكن , الدنيا سخنت و الناس إتبرعت عشان صور و فيديوهات ....بعدين الموضوع هدى

و لكن ما زالت المأساة و ما زالوا محتاجين كتير .... و غير كده , هما يعدوا فى الاخر من أهلنا , يعنى فيه رابط إنسانى و مكانى و عرقى و دينى كمان !! , طب إيه عايز إيه تانى عشان "تهتم جداً بالموضوع " ؟؟

-------------------------------------------------------
هو المشكلة إن إحنا مش بنرتكب "حرام" ...أنا مش بتكلم فى ده

بس أنا بتكلم فى عبادة قد إيه ضرورية جداً و قد إيه تم ذكرها فى القران و فى الأحاديث ...........و قد إيه إحنا مهملنها !!

إزاى نعيش نصرف كتير فى حاجات - بنسبة كبيرة - هى ليست ضرورية بالمرة مقارنة بالإحتياجات الأساسية لهؤلاء !!

اه مش مطلوب منك تعيش بقحط ولا حاجة , بس شوف نبيك كان عايش إزاى ؟؟ شوف إنفاق الصحابة , و إزاى كانوا بينفقوا فى السراء أو حتى فى الضراء , حجم إنفاقهم مقارنة باللى معاهم !!

إسمع كده شوية الايات و الأحاديث اللى ممكن توريلك حجم الأهمية لعبادة إنت مهملها و بس اخرك تدى بقشيش زيادة تدى جنيه لسائل ولا حاجة ....

(وَأَنفِقُواْ فِي سَبِيلِ اللّهِ...)
 (فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ وَاسْمَعُوا وَأَطِيعُوا وَأَنفِقُوا خَيْراً لِّأَنفُسِكُمْ)
بص إزاى ربط الموضوع بالتقوى ..؟؟ ده يخليك تشعر بقدر أهمية "الإنفاق" ..

{ فاتقوا النار، ولو بشق تمرة }.
يعنى تنفق ولو "بشق تمرة" .... و الإنفاق ده هو يخليك تقى النار !

{ ما نقصت صدقة من مال }
و ده حديث مهم جداً لو أيقنت بيه ... , لو مشيب بالمبدأ ده و بيقينك إنك مهما أنفقت فهو لا ينقص من المال و إن كانت عقليتك متستوعبش كيفية ده

ولكن حاجات متتحسبش بالأرقام ......لأن الأرقام دى بتاعت ربنا فى الاخر , هو القادر على مضاعفتها و هو القادر على إنقاصها مهما حرصت ....

فإحسبها بميزان ربك مش بعقلك ده .. , وهو نبيك قالك , ما نقصت صدقة من مال !!

---------------------------------------------------------------------------------
الشاهد فى الاخر ...

ربى نفسك على إنك تبقى عايش , بتقول لربك "لك الحمد و الشكر " , بتقوله "أنا عارف إنى لا أتميز عن اى "بنى ادم" نتيجة إنك رزقتنى ببضعة أموال حتروح فى الاخر " ....

بس تقول ده لربك بالعمل و الكلام ,

بالعمل يعنى بالإنفاق

يعنى كل يوم بدل ما تاكل ب20 جنيه كل بعشرة ,

بدل ما تركب ب 20 جينيه إركب بخمسة

و الباقى إتبرع بيه و أنفقه فى الخفاء ... و ساعتها إدعى ربك و ناجيه و أشكره قوى و

إعلم إن إنفاقاك هو نعمة عظيمة من الله و ليش بفضل منك

-------------------------------------------
فى الاخر حسيبكم مع حاجة سمعتها من
zap
و أثرت فيا فعلاً ...

محدش بيموت من الجوع .....لكن يموت موجوع....
موجوع من ألمه ....و ضاع حقه و حصرته
موجوع من ألمه ...بسكوت اخواته فى محنته
لكن ألآم الجوع ما تتوصف بلسان ..
أكذب و اقول عارف ....عمرى ما كنت جعان
عمرى ما خفت الموت ....يجينى من جوعى
عمر الهوان و الضعف.... ما بينوا ضلوعى
عمرى ما ذقت الجوع... ولا حس بيه لسانى
  جوعى ده كان فى صيامى .....ساعات و ينسانى
ولما عليا يشد ....يشد و اكون شكاى
طب لما انا اشكى........ هو يعيش إزاى ؟؟

---------------------------------------

و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ..

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق